Primary Advertiser

8 הטיפים שיסייעו לכם להתמודד בצורה יעילה יותר עם סוכרת

בשיתוף סאנופי

עודכן לאחרונה: 27.5.2024 / 7:37

השכיחות של סוכרת סוג 1 (סוכרת נעורים) נמוכה מזו של סוכרת סוג 2 ומאופיינת בהרס מוחלט של התאים האחראיים על הפרשת האינסולין בגוף האדם. סוכרת סוג 1 אומנם עלולה להיות מאתגרת, אך טיפול ושמירה על רמת סוכר מאוזנת מפחיתה את הסיכוי לסיבוכים בטווח הקצר והארוך

אמא עושה בדיקת סוכר לילדה שיושבת עליה. ShutterStock
רמות סוכר גבוהות בדם לאורך זמן מביאות לנזק בלתי הפיך לטווח הארוך/ShutterStock

סוכרת נחשבת לאחד המצבים הרפואיים הנפוצים כיום בעולם המערבי. אחת מצורותיה היא סוכרת סוג 1 (הידועה גם כ"סוכרת נעורים" כיוון שבעבר נתפסה כשכיחה יותר בקרב ילדים ומתבגרים). סוג זה של סוכרת מאופיינת בתהליך דלקתי עצמי (אוטואימוני) המביא להרס מוחלט של תאי ביטא בלבלב - התאים האחראיים על ייצור והפרשת האינסולין בגוף האדם בהתאם לערכי הסוכר.

המחסור המהיר באינסולין מוביל לחוסר גלוקוז בתאים ובכך גוף עלול להימצא בחסך אנרגטי משמעותי ולנצל מקורות אנרגיה אחרים - מאגרי השומנים והחלבונים ברקמות הגוף. חמור מכך, במצב זה עלול להגרם דיכוי של פירוק רקמת השומן שעליו אחראי האינסולין ולהביא לפירוק בלתי מבוקר של חומצות השומן והתפתחות חמצת סוכרתית מסכנת חיים.

רמות סוכר גבוהות בדם לאורך זמן מביאות לנזק בלתי הפיך לטווח הארוך בכלי דם קטנים בכל הגוף, ובעקבות כך להפרעות בתפקוד במערכות שונות בגוף כמו העיניים, הלב, הכליות העצבים. תסמיני סוכרת מסוג 1 נגרמים בגלל סוכר גבוה, וחסר אנרגיה, וכוללים תחושת צימאון מוגברת, מתן שתן רב, תשישות, ירידה במשקל, עלייה בתיאבון ואף שינוי התנהגותי. סוכרת סוג 1 אינה מוגדרת כגנטית, אך בדומה למצבים אוטואימוניים אחרים כמו צליאק (כרסת), או קרוהן (דלקת מעי), קיימים במשפחות שינויים במבנה הגנום שעלולים להגדיל את הסבירות של אותם אנשים לפתח תהליכים דלקתיים עצמיים. סקרים בישראל מצביעים על כך של-10% מהמאובחנים עם סוכרת מסוג 1 יש בן משפחה במצב רפואי זה.

סוכרת. ShutterStock
נהלו אורח חיים בריא לכל בני הבית, לא רק לילד עם הסוכרת/ShutterStock

על רקע מורכבותה של סוכרת סוג 1, פרופ' מריאנה רחמיאל, מנהלת המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת ילדים ונוער במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), מביאה מספר עצות להתמודדות עם סוכרת סוג 1:

הזריקו את האינסולין לפני האוכל - מרבית הצעירים עם סוכרת מזריקים את האינסולין תוך כדי האוכל, ולפעמים אפילו אחרי האוכל. הפעולה הנכונה היא ביצוע הזריקה לפני צריכת המזון. בבוגרים מומלץ אף להזריקו כ 10 דקות לפני תחילת האכילה עצמה.

השתמשו במד סוכר - בעבר (וגם כיום באבחנה) רמות ערכי הסוכר נמדדות בדקירה מהאצבע על ידי מד סוכר, וזו נחשבת לדרך פשוטה, מוכרת ואמינה. כיום, הדרך האופטימאלית ביותר מבחינת איזון ומניעת סיבוכים מסכני חיים כגון "נפילת סוכר" היא שימוש קבוע במד סוכר רציף (סנסור).

הקפידו על ביצוע בדיקות תקופתיות - למטופלים עם סוכרת סוג 1 בכל גיל, מומלץ לבצע בדיקות דם מהוריד או האצבע אחת ל-3 חודשים להערכת רמת ההמוגלובין המסוכרר (בדיקת (HbA1c, שהוא מדד האיזון הבינלאומי. זהו מדד המשקף את מידת הקשירה של תאי הגוף לסוכר. כאשר הערך הוא מתחת ל 7%, מדובר באיזון במטרה. אצל מאובחנים מבוגרים עם סוכרת סוג 1 בעלי ותק מעל 3 שנים, ובקרב ילדים ונוער בעלי ותק של מעל 5 שנים מומלץ לבצע בנוסף אחת לשנה בדיקות דם כלליות לניטור פרופיל תפקודי כבד, כליה ושומנים, וכן סקר לתחלואה אוטואימונית נלווית במעיים או בבלוטת התריס.

התאימו את הסביבה הביתית לסוכרת - נהלו אורח חיים בריא לכל בני הבית, לא רק לילד עם הסוכרת: הימנעו מצריכה של מזונות עתירי סוכר, בעיקר שתיה מתוקה, הקפידו על שינה מספקת ועל פעילות גופנית יומיומית של כשעה לכל המשפחה.

התנהלות בעת מתחים ומצבים מלחיצים - ערכי הסוכר בגוף מושפעים בעיקר מהורמון האינסולין אך גם מהורמונים נוספים, ובעיקר הורמוני מתח (סטרס). אצל אדם עם סוכרת, רמת הסוכר עלולה לעלות בתקופות של לחץ ומתח ועל כן חשוב להכיר טכניקות הרגעה עצמית הנלמדות על ידי אנשי בריאות הנפש שנמנים במקרים רבים כחלק מהצוות המטפל.

הקפידו על תזונה ים תיכונית - ההנחיות התזונתיות למטופלים המאובחנים עם סוכרת סוג 1 דומות לאלו הניתנות לאוכלוסייה הבריאה. התזונה המומלצת ביותר היא התזונה הים התיכונית ויש לשים לב לצריכת פחמימות סבירה (120-150 גרם פחמימה ביום). ראוי לציין כי תזונה דלת פחמימה (פחות מ- 60 גרם פחמימה ביום) נמצאה כמשמרת יותר את תאי הביטא, וגם מונעת תנודות חריגות של ערכי הסוכר, עם זאת, התזונה הזו נחשבת למאתגרת במיוחד לילדים נוער ולכן אינה נחשבת כהמלצה גורפת. אינדיבידואליזציה של תזונה, שמותאמת למטופל בהתאם לקריאות מד הסוכר הרציף שלו והמלצות מותאמות של צוות המטפל, היא העדיפה ביותר.

הקפידו על שגרת הטיפול ושימוש בטכנולוגיה - יש להקפיד על שגרה של ניטור ערכי הסוכר לפני כל אכילה או נשנוש, תוך הערכת הפחמימות בארוחה זו ומתן אינסולין במהירות לפני צריכת המזון באמצעות זריקה או באמצעות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות של משאבות. מתן אינסולין באופן רציף ותת עורי היא השיטה המועדפת מבחינת איזון. חוסר הקפדה על ההמלצות הללו עלול להוביל בטווח הקצר לתסמינים מיידיים מסכני חיים של עודף באינסולין ונפילת סוכר (היפוגליקמיה). בטווח הארוך, רמות גבוהות של סוכר בדם (היפרגליקמיה) עלולות לגרום לפגיעה בכלי דם קטנים במח (למשל פגיעה בריכוז), בעיניים, בלב, בכליות ובכפות רגליים.

שימו לב לתסמיני סוכרת בבני משפחה קרובים - נוכח העובדה כי סוכרת מסוג 1 עלולה להיות משפחתית, מומלץ לשים לב לנוכחות תסמינים של שאר בני הבית. במידה ויש חשד, יש לבדוק מידית את ערכי הסוכר ולטפל בהתאם להנחיות הרופא. בנוסף, מומלץ לבצע ניטור סוכר לשאר בני המשפחה כשעתיים לאחר ארוחה גדולה, אחת לכמה חודשים. אבחון מוקדם וטיפול מוקדם נמצאו כמסייעים בהפחתת הסיכון לסיבוכים של סוכרת.

שירות לציבור. בחסות חברת סאנופי

למידע נוסף ניתן לפנות לרופא/ה המטפל/ת.

בשיתוף סאנופי
  • עוד באותו נושא:
  • סוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully