Primary Advertiser

בסוכרת הזו כולם יכולים לחלות. איך היא נוצרת וכיצד מטפלים בה?

בשיתוף סאנופי

עודכן לאחרונה: 14.3.2024 / 14:32

מה ההבדל בין סוכרת מסוג 1 לבין סוכרת מסוג 2 הנפוצה ביותר? למה כבר לא קוראים לה סוכרת נעורים ומהם הטיפולים העדכניים ביותר?

אישה צעירה חולת סוכרת עושה מתיחות בים. ShutterStock
סוכרת סוג 1 עשויה להופיע בקרב בני כל הגילים/ShutterStock

סוכרת סוג 1 הייתה מוכרת במשך שנים רבות כ"סוכרת נעורים". המונח נטבע מפני שסוכרת מסוג 1 נתפסה כשכיחה יותר בקרב ילדים ומתבגרים. תפיסה זו הולכת ומשתנה בשנים האחרונות על רקע ההבנה כי סוכרת סוג 1 עשויה להופיע בטווח רחב של גילים: מהינקות מסביבות גיל שנה ועד לאנשים מבוגרים.

יש שני סוגים עיקריים של סוכרת: סוכרת סוג 1 וסוכרת סוג 2, כאשר הסוג השני הוא הנפוץ והמוכר יותר בציבור. הסיבה לכך היא כתוצאה מעלייה החדה בשיעורי סוכרת סוג 2 בעשורים האחרונים. עליה זו נגרמת בין היתר בגלל העלייה בתוחלת החיים, אורח חיים יושבני, תזונה לא בריאה ועלייה במשקל. בעוד שבסוכרת סוג 2 הלבלב מפריש כמויות גדולות של אינסולין, הרי שבסוכרת סוג 1 הנדירה יותר, קיים חסר מוחלט של אינסולין עקב פגיעה של תאים בלבלב (תאי בטא המייצרים את ההורמון).

המחסור באינסולין גורם לכך שתאי הגוף לא יכולים לעשות שימוש בגלוקוז שבדם. כתוצאה מהחסר המתמשך באינסולין יש פירוק של רקמות שומן ושריר, חלה ירידה במשקל ומתפתחות חולשה ותשישות שהולכות ומחמירות. לאורך זמן, רמות גבוהות של גלוקוז בדם עלולות לגרום לפגיעה בכלי דם קטנים בכל הגוף ומשכך גם לנזק למערכות משמעותיות בגוף כמו העיניים, הכליות, קצות העצבים ועוד. בשני סוגי הסוכרת (סוכרת סוג 1 וסוג 2) , בהעדר טיפול מתאים יסבלו המטופלים מרמות סוכר גבוהות בדם.

"סוכרת סוג 1 הינה תהליך אוטואימוני שבו מערכת החיסון של הגוף פועלת נגד תאי הגוף עצמם. מערכת החיסון תוקפת את תאי הבטא בלבלב שמפרישים את הורמון האינסולין - הורמון לו זקוק הגוף כדי לאפשר לסוכר (גלוקוז) להיכנס לתאים באיברים השונים ולייצר אנרגיה, עד להיווצרות חסר באינסולין ותלות מוחלטת באספקתו ממקור חיצוני לגוף", מסבירה ד"ר אביבית ברנר, מומחית ברפואת ילדים ובאנדוקרינולוגית ילדים, מנהלת שירות הסוכרת במכון לאנדוקרינולוגיה ילדים, ביה"ח "דנה-דואק" לילדים במרכז הרפואי איכילוב תל אביב.

בדיקת סוכרת לילדה. ShutterStock
התפיסה שסוכרת מסוג 1 שכיחה יותר בקרב ילדים הולכת ומשתנה בשנים האחרונות/ShutterStock

מה כוללים התסמינים לסוכרת סוג 1?

"התסמינים מגוונים למדי וכוללים צימאון מוגבר, מתן שתן רב, עייפות, ירידה במשקל מצד אחד ועלייה בתיאבון מהצד האחר, ועוד", מסבירה ד"ר ברנר. "במקרים רבים הסימן הראשון הוא צורך מוגבר במתן שתן בעיקר בשעות הלילה. רואים את זה אצל ילדים שאוכלים ארוחת ערב עשירה שמעלה להם את רמת הסוכר בדם, ובלילה הם קמים מהשינה לצורך מתן שתן. לעיתים ילדים חוזרים להרטיב בלילה בגלל זה. אם זה קורה מומלץ לגשת לרופא ולהיבדק".

מהם הגורמים להתפתחות סוכרת מסוג 1?

"סוכרת מסוג 1 אינה מוגדרת כמחלה גנטית", מסבירה ד"ר ברנר, "עם זאת, בדומה למצבים אוטואימוניים אחרים כמו צליאק או קרוהן יש נטייה מסוימת אשר גורמת לאנשים בעלי מטען גנטי מסוים לסיכון גדול יותר לפתח תהליך אוטואימוני".

האם גורמים סביבתיים משפיעים על התפרצות סוכרת סוג 1?

"ישנם גורמים כאלו שעלולים לעודד את התפתחות הסוכרת כמו למשל זיהום בוירוסים שונים או העדר חשיפה לאלרגנים מסוימים בגיל הינקות, אך מדובר בתהליך מורכב ולא בגורם יחיד", מבהירה ד"ר ברנר. "סוכרת סוג 1 יכולה להתפתח בצורה די מהירה כשאחד הסיכונים החמורים ביותר שלה היא היווצרותה של חמצת מסכנת חיים, וזאת עוד לפני שהמטופל אובחן כסוכרתי. החמצת הסוכרתית (Diabetic Ketoacidosis) נגרמת עקב מחסור באינסולין המוביל לפירוק מואץ של רקמת שומן ושחרור לדם של קטונים (תוצר של פירוק השומן), אלו גורמים לדם להפוך לחומצי ומופרשים גם ברמה גבוהה בשתן. החמצת הסוכרתית מתאפיינת בהתייבשות שהולכת ומחמירה, האצה בפעימות הלב ונשימה כבדה, וללא טיפול היא עלולה להוביל במצבים קיצוניים, לתרדמת ואף למוות."

ילדה עוברת בדיקת דם לבדיקת רמת הסוכר. ShutterStock
אנשים עם סוכרת סוג 1 צריכים לבדוק את רמות הסוכר בדם באופן קבוע בדרך כלל עם באמצעות בדיקה הכוללת דקירה של האצבע/ShutterStock

על מנת להבין כיצד אדם סוכרתי מסוג 1 מגיע למצב מסכן חיים של חמצת צריך להבין את שלבי ההתפתחות שלה. סוכרת מאופיינת בשלושה שלבים: בשלב הראשון מתפתחת תגובה של מערכת החיסון כנגד התאים שמייצרים אינסולין; בשלב השני מתחילות להתפתח חריגות קלות ברמות הסוכר בדם - שמצביעות על מצב 'טרום סוכרת'. כלומר בשלב זה המטופל טרם אובחן כסוכרתי בהגדרה; השלב השלישי של המחלה מגדיר את המטופל כסוכרתי שכן מתרחש בו אובדן משמעותי של תאי בטא מייצרי אינסולין בלבלב ומתפתחים התסמינים האופייניים לסוכרת. בשלב זה, שעלול להתפתח במהירות משלב 2, גובר הסיכון להתפתחות החמצת המסוכנת.

המעבר בין השלב השני לשלישי היה עד לא מזמן בלתי נמנע, אך תרופה ביולוגית חדשה מוכיחה יעילות בעיכוב התפתחות השלב השלישי. תרופה זו פועלת נגד מרכיבים במערכת החיסונית שתוקפים תאים מייצרי אינסולין בלבלב, ובכך מעכבת את התקדמותה של הסוכרת מסוג 1.

"טיפול מניעתי חשוב זה מיועד לשלב ה-2 של המחלה בו מתעצם הרס התאים והוא ניתן במטרה לשנות את התגובה החיסונית כנגד תאי הבטא", מעידה ד"ר ברנר. "הטיפול אמנם אינו מונע לחלוטין את הרס התאים אך הוא כן מאריך את השרידות שלהם. ההאטה הזו בהתפתחות הסוכרת משמעותית והמטופלים נהנים מתקופה של רמות סוכר תקינות שאינן מצריכות טיפול תרופתי. יתרון נוסף לטיפול זה עשוי להתבטא באיזון טוב יותר בהמשך הדרך, כיוון שלמטופלים בהם הסוכרת אובחנה ללא חמצת סוכרתית יתכן איזון טוב יותר. לכן יש משמעות רבה במתן הטיפול בשלב הגילוי המוקדם מאוד של סוכרת סוג 1", היא מסכמת.

אִינסוּלִין הוא הטיפול היחיד במקרים של סוכרת סוג 1. מאחר והגוף לא מייצר בכלל או מייצר כמות שאינה מספקת של אינסולין, ולא ניתן לחיות ללא ההורמון הזה שמאזן את רמות הסוכר בדם. הטיפול ניתן בזריקות אינסולין או במשאבת אינסולין (במכשיר קטן שמתחבר לגוף שלך ומשחרר אינסולין באופן מתמשך).

אנשים עם סוכרת סוג 1 צריכים לבדוק את רמות הסוכר בדם באופן קבוע, לרוב על ידי מכשיר המודד סוכר בטיפת דם שהופקה על ידי דקירה של האצבע. כיום ישנן אפשרויות לנטר את רמות הסוכר באופן רציף כך שניתן להימנע מדקירות מרובות. ניטור רמת סוכר מבוצע באמצעות שימוש בסנסור או במכשירי פלאש גלוקוז. על ידי ניטור רציף, אנשים עם סוכרת סוג 1 יכולים לזהות ולטפל במקרים בהם יש שינוי ברמת הסוכר ולמנוע מצבים של היפוגליקמיה (סוכר נמוך) או היפרגליקמיה (סוכר גבוה).

למידע נוסף או שאלות יש לפנות לרופא/ה המטפל/ת. מוגש כשירות לציבור מטעם חברת סאנופי.

בשיתוף סאנופי

בשיתוף סאנופי
  • עוד באותו נושא:
  • סוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully