Primary Advertiser

האם לסוכרתיים אסור לצרוך סוכר? ניפוץ מיתוסים על מחלת הסוכרת

פרופ' יעל לבנטל, בשיתוף סאנופי

עודכן לאחרונה: 18.2.2024 / 8:59

בדומה למצבים רפואיים נפוצים אחרים, התפתחו במרוצת השנים מיתוסים ותפיסות שגויות הקשורות לסוכרת. אז האם הסוכרת היא מחלה תורשתית והאם אבחון בסוכרת משמעותו פגיעה חדה באיכות החיים?

אחות עושה בדיקת סוכר לילדה. ShutterStock
למרות שסוכרת נפוצה מאוד בעולם, קיימים לא מעט מיתוסים והנחות שגויות הקשורים למצב זה/ShutterStock

האם גם אתם שמעתם על אותו קרוב-משפחה של קולגה לעבודה שאובחן כסוכרתי ואיבד לימים את ראייתו? האם קראתם ברשתות החברתיות פוסט כואב במיוחד על מישהו שרגלו נקטעה כתוצאה מסיבוך של סוכרת? והאם גם אתכם מקפיצה כל בדיקת דם העוקבת אחר ערכי הסוכר בדם שלכם?

סוכרת היא מצב כרוני כאשר קיימים ערכים גבוהים של סוכר (גלוקוז) בדם. מצב זה עלול להוביל למגוון רחב של בעיות - חלקן מסכנות חיים - כמו לחץ דם גבוה, אירועי לב, אי ספיקת כליות וכדומה. למרות שסוכרת נפוצה מאוד בעולם, קיימים לא מעט מיתוסים והנחות שגויות הקשורים למצב זה. מנגד, הכרת העובדות המדויקות דווקא עוזרת לנקוט בצעדים הנכונים המסייעים לטיפול בסוכרת ולמנוע את הסיבוכים שלה. הנה לכם, בסיועה של פרופ' יעל לבנטל, מנהלת המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת בילדים, בביה"ח "דנה-דואק" לילדים, מספר מיתוסים עיקריים על סוכרת - והמציאות בפועל.

בדיקת סוכרת לילדה. ShutterStock
סוכרת מסוג 1 נפוצה רק בגיל צעיר? לא בדיוק/ShutterStock

לאנשים עם סוכרת אסור לצורך סוכר

תזונה בריאה הינה חלק חשוב מאוד מהרגלי החיים הבריאים המומלצים לכלל האוכלוסייה, ולא רק לאנשים עם סוכרת. תזונה זו צריכה להיות מבוססת על רכיבי מזון טבעיים ומגוונים ולהפחית בצריכה של מזונות מעובדים ומתועשים הכוללים גם רמות גבוהות של סוכר ונתרן. בנוגע לסוכרתיים, אין איסור מוחלט על צריכת סוכר אך כן מומלץ להפחית בסוכר זמין ופשוט. לסוכרתיים מומלץ לצרוך את הסוכר מפחמימות מורכבות, כמו למשל לחם מחיטה מלאה או פירות מסוגים שונים אך לא כסוכר פשוט (פרוקטוז) אותו ניתן למצוא למשל בשוקולד או משקאות ממותקים.

הסוכרת מובילה למצבי עיוורון וקטיעת גפיים

לסוכרת לא מאוזנת יש כמובן השלכות וסיבוכים אפשריים. למרבה השמחה, באמצעות הטיפולים המתקדמים הקיימים כיום, סוכרתיים לא אמורים להגיע למצבי קיצון של עיוורון או קטיעת גפיים. יתירה מכך, הקפדה על אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה, פעילות גופנית והימנעות מעישון יכולים להפחית בצורה ניכרת את הסיבוכים, למתן אותם ובמקרים מסוימים אף למנוע את התפתחותם.

סוכרת מסוג 1 מתגלה רק בגיל צעיר

סוכרת מסוג 1 אמנם נפוצה בקרב צעירים ומתבגרים אך למעשה ניתן לגלות אותה בכל שכבות הגיל, לרבות קשישים בני 80 ומעלה. סוכרת זו המתאפיינת בהרס מוחלט של תאי הבטא בלבלב המייצרים את ההורמון אינסולין, הייתה ידועה בעבר כ"סוכרת נעורים", אך המונח נועד בעיקר לשם ביצוע ההפרדה הרפואית בין סוכרת מסוג 2 הנפוצה יותר בקרב מבוגרים וכבר לא נהוג להשתמש במונח הזה אלא רק ב"סוכרת סוג 1".

בדיקה למחלת סוכרת. ShutterStock
אבחון הסוכרת מביא לאיכות חיים משופרת ולחיים מספקים יותר/ShutterStock

סוכרת היא מחלה תורשתית

כאן צריך לחלק בין סוכרת מסוג 1 לסוכרת מסוג 2. אומנם סוכרת מסוג 1 אינה מוגדרת כגנטית, אך בדומה למצבים אוטואימוניים אחרים אנשים בעלי מבנה גנטי מסוים נמצאים בסבירות גבוהה יותר להיות סוכרתיים. במציאות, קרוב משפחה מדרגה ראשונה שמאובחן עם סוכרת מסוג 1 מהווה אמנם גורם סיכון, אך סיכון זה קטן יחסית. חשוב לדעת שישנם מספר אנטיגנים המצויים בסוכרת מסוג 1, אשר בדיקה שלהם יכולה לאבחן הימצאות של המחלה. הבדיקה עוזרת לזהות אנשים הנמצאים בסיכון גבוה לסוכרת מסוג 1, וכן צורך עתידי בטיפול באינסולין בסוכרתיים בתחילת דרכם. מדובר בבדיקת דם פשוטה הנלקחת כחלק מבדיקות הכימיה בקופות החולים.

לסוכרת מסוג 2 ישנו מרכיב גנטי בולט יותר ומחקרים אף מצביעים על סיכון מוגבר לפתח את המחלה בקרב אנשים בעלי קרוב משפחה מדרגה ראשונה (הורה או אח) שאובחן כסוכרתי. כאשר שני ההורים עם סוכרת מסוג 2, הסבירות להופעת סוכרת אצל ילדיהם עולה בצורה דרמטית.

הסוכרת פוגעת באיכות החיים של המאובחנים בה

לעיתים נראה כי האבחנה של אדם כסוכרתי משמעותה פגיעה חדה באיכות החיים, בעיקר משום שהמאובחן יצטרך מעתה להגביל את הרכב המזון והתפריט היום-יומי שלו. בפועל, עבור סוכרתיים רבים מהווה האבחון צעד חיובי בהפיכת חייהם למספקים ומהנים יותר. הם צורכים מזונות בריאים יותר התורמים לחוזקם ובריאותם, ולא מעט מהם מתחילים לעסוק בפעילות גופנית המביאה גם לירידה במשקל. כך שניתן לומר שבמקרים רבים ההפך הוא הנכון - ואבחון הסוכרת מביא לאיכות חיים משופרת ולחיים מספקים יותר.

למידע נוסף או שאלות יש לפנות לרופא/ה המטפל/ת. מוגש כשירות לציבור מטעם חברת סאנופי

פרופ' יעל לבנטל, בשיתוף סאנופי
  • עוד באותו נושא:
  • סוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully