Primary Advertiser

אינסולין זו לא גזירת גורל. מדוע הטיפול הזה יכול להציל חיים

בשיתוף סאנופי

עודכן לאחרונה: 7.11.2022 / 15:30

ההמצאה של אינסולין (לפני 100 שנה!) הפכה את מחלה הסוכרת ממחלה חשוכת מרפא, לכזו שאפשר לחיות איתה, ואפילו מצוין. אז איך אינסולין בדיוק משפיע על הגוף שלנו, ואיך הוא התפתח ב-100 השנים החולפות? הנה כל התשובות

גבר מחזיק מזרק אינסולין. ShutterStock
"אחת ההמצאות הפנומנליות ביותר של ה-150 השנה האחרונות ברפואה". גבר מחזיק מזרק אינסולין/ShutterStock

הרבה אנשים חושבים שאם הם מתחילים ליטול אינסולין, הם יצטרכו להמשיך עם זה לנצח ולסבול מתופעות לוואי, אבל זה לא ממש נכון. בדיוק השנה מציינים 100 שנים להמצאת האינסולין, תרופה ששינתה את העולם, וזו בדיוק ההזדמנות לנפץ כמה מיתוסים סביב התרופה.

פרופ' טלי צוקרמן-יפה, מהמרכז לטיפול וחקר הסוכרת בגיל המבוגר בבית החולים שיבא תל השומר, מסבירה שאינסולין זו אחת ההמצאות הפנומנליות ביותר של ה-150 השנה האחרונות ברפואה. לדבריה בעבר סוכרת הייתה מחלה חשוכת מרפא, וחולים עם סוכרת מסוג 1 היו חיים שנתיים-שלוש באיכות חיים איומה - ואז מתים. בזכות האינסולין, המחלה הפכה להיות כזו שאפשר לחיות איתה חיים ארוכים טובים.

מהו אינסולין?

אינסולין הוא הורמון. הורמונים הם למעשה הצורה שבה מתקיים קשר בין מערכות שונות בגוף. "התפקיד של אינסולין הוא להגיד לתאים 'פתחו את השערים ותנו לגלוקוז להיכנס', וזה קריטי כי גלוקוז הוא מקור האנרגיה שלנו, מהגלוקוז מיוצרות מולקולות האנרגיה, וכשזה לא קורה - התאים מורעבים ואין להם ממה לייצר אנרגיה", הסבירה פרופ' צוקרמן-יפה, והוסיפה כי המוח שלנו מאוד תלוי בגלוקוז, ויכול להשתמש מעט מאוד בצורות אנרגיה אחרות. כאשר חולי סוכרת מזריקים לעצמם אינסולין, הם למעשה מקבלים באופן חיצוני את ההורמון החיוני הזה.

מי צריך אינסולין?

אינסולין היא התרופה היחידה לסוכרת מסוג 1 (שנקראה בעבר בטעות 'סוכרת נעורים'). בסוג זה של המחלה, החולים סובלים מחוסר בייצור אינסולין בגוף. בסוכרת מסוג 2 יש חסר יחסי של אינסולין, לכן התמונה יותר מורכבת. לסוג זה של מחלה יש מספר סוגים של טיפולים. "מכיוון שבסוכרת מסוג 2 יש חוסר יחסי באינסולין, התאים דורשים על אותה כמות של גלוקוז הרבה יותר אינסולין, והלבלב מנסה לעמוד בקצב ולייצר עוד ועוד עד שבשלב מסוים הוא לא מצליח לייצר את הכמות הנדרשת", הסבירה פרופ' צוקרמן-יפה, "לכן, התרופות שיש לנו לסוכרת מצד אחד מורידות את הצריכה המוגברת הזו של אינסולין, ובמנגנון אחר - הן נותנות עוד אינסולין". לדבריה, בסוכרת מסוג 2 התפקיד של האינסולין הוא במצבים בהם יש חוסר.

כיצד השתנה האינסולין ב-100 השנה האחרונות?

עולם הסוכרת קיבל בשנים האחרונות תפנית גדולה בעקבות ההמצאה שלה אינסולין הבאזלי - אינסולין ארוך טווח. הפיתוח הזה מחקה את ההפרשה הטבעית של אינסולין בגוף. "הגוף שלנו, הלבלב, מפריש אינסולין באופן רציף. כל הזמן יש רמה מסוימת של אינסולין שמופרש לזרם הדם, אבל בזמן אוכל, כשצריך להכניס הרבה גלוקוז לתוך התאים, יש הפרשה של כמות גדולה של אינסולין", הסבירה פרופ' צוקרמן-יפה, "כשמדברים על להשלים את החסר באינסולין עבור חולי סוכרת 2, הרבה פעמים מספיק לנו להשלים את הצורך באינסולין הבאזלי, הרציף, והגוף ידע להשלים את הפער".

מי ומה טרום סוכרת. AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock, אולפן וואלה! NEWS
"הסוד בסוכרת הוא להגיע לאיזון"/אולפן וואלה! NEWS, AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

היא הוסיפה כי היום יש אינסולין מאוד ארוכים ומאוד בטוחים, וכי הם שינו את אופן הטיפול בחולי סוכרת, והפכו אותו לפשוט יותר ועם פחות תופעות לוואי. "הסוד בסוכרת הוא להגיע לאיזון. הייחוד באינסולין ארוך טווח הוא שהוא משלים את החסר בצורה מאוד בטוחה, והרבה פעמים זה הטיפול היחיד שיכול לעזור", אמרה פרופ' צוקרמן-יפה. "קיימים כיום גם אינסולין אולטרא ארוכים, מעבר ל-24 שעות. אומנם עדיין מזריקים אותם פעם ביום, אבל משך הפעולה שלהם ארוך יותר, כך שהסיכוי לתופעות לוואי בשל עיכוב בהזרקה פוחת".

האם אינסולין זו גזירת גורל? חייבים להישאר על אותו מינון כל החיים?

"יש מצבים בהם אדם מאובחן עם ערכי סוכר גבוהים, ואין דרך אחרת להוריד לו את רמות הסוכר אלא באמצעות מתן של כמות גדולה של אינסולין. לפעמים אחרי תקופה מסוימת הלבלב מתאושש והטיפול משתנה, אבל בהתחלה עם האבחון, יש צורך בזה", הסבירה פרופ' צוקרמן-יפה

מהן תופעות הלוואי של אינסולין?

תופעת הלוואי המרכזית של חולי סוכרת המטופלים באינסולין היא היפוגליקמיה - צניחה של רמות הסוכר בגוף. "זו למעשה אחת הסיבות בגללן פיתחו את האינסולין האולטרה ארוך. בטיפולים האלו, החשש להיפוגליקמיה יורד למינימום", אמרה פרופ' צוקרמן-יפה, "הלבלב הוא איבר מדהים, הוא יודע להפריש את הכמות המדויקת של אינסולין כך שמחד לא יהיה היפוגליקמיה ומאידך לא יהיו ערכי סוכר גבוהים, אבל כשנותנים אינסולין מבחוץ תמיד יש חשש לאי דיוק ולטעות. לשמחתנו באינסולין ארוך טווח, הסיכויים להתרחשות התופעה הזו הם נמוכים ביותר".

סוכרת בגיל השלישי

האינסולנים האולטרה ארוכים הם בעלי חשיבות גדולה מאוד באוכלוסייה המבוגרת בה החשש מירידת סוכר הוא גדול יותר. התפיסה בטיפול בסוכרת בגיל השלישי עברה שינוי בעשור האחרון וכיום ברור כי הטיפול צריך להיות מונחה גיל ביולוגי ולא גיל כרונולוגי. למעשה, יש צורך להעריך את המצב הפיסי והקוגניטיבי (יכולות למידה, זיכרון וחשיבה) של האדם המבוגר עם סוכרת, להתוות את התוכנית הטיפולית לפי מצב זה, ולהשתמש בהתערבויות שיכולות להוריד את קצב ההתדרדרות בתחומים אלו.

המענה לחולי סוכרת בגיל השלישי השתפר מאוד בשנים האחרונות, והיום קיימת תכנית רב-תחומית לחיים בריאים עם סוכרת נותנת לחולים בגילאי 60 פלוס מענה ייחודי ומקיף המשלב את כלל ההיבטים הפיזיים, הנפשיים והקוגניטיביים של המחלה. מטרת התוכנית היא שיפור איכות החיים של חולי הסוכרת ובני משפחתם על ידי שמירה על הבריאות, האיתנות הפיזית, התפקוד התקין וכן על יכולות החשיבה, הזיכרון והלמידה לפרטים נוספים ניתן להתקשר לטלפון 03-5307493 (יש לבחור 8 בנתב השיחות) או במייל D360@sheba.health.gov.il

למידע נוסף או שאלות יש לפנות לרופא המטפל

מוגש כשירות לציבור מטעם חברת סאנופי

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully